De romige smaak van brie, de wat stevigere kaas van een camembert, daarbij een smeerbare walnotenkaas en tot slot een hartige oud amsterdammer in blokjes maken volgens mij een lekker kaasplankje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn echt lekkerdere kazen te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Platje: smaken verschillen, wat de één heerlijk vindt, vindt de ander soms heel gewoon, hangt ervan af voor wie je een kaasplateau wil maken
Het basis plateau: (3! kazen)

Stel zo een plateau samen dat geschikt is als dessert (ook voor beginnende liefhebbers).

Witte korstkaas : Reverend brie (een roombrie uit de Lorraine) op basis van zacht-romige zuivel. Roombrie is de meest gegeten brie in Nederland, is altijd zacht van smaak en heeft een mooie witte korst.

Rode korstkaas : Saint Albray. Deze kaas komt uit de Franse Pyreneeen. De rode, eetbare korst met caroteen wordt bestoven met een beetje witschimmel, zodat de kaas niet scherp doorrijpt en geschikt is voor iedere liefhebber van Franse kaas.

Blauwaderkaas : Fourme d'Ambert. Deze kaas met een cilindervormig model is van oorsprong afkomstig uit Ambert (een plaats in de Auvergne). De kaas is gemaakt van koemelk, is beslist niet scherp of zout en is een van de kazen met het hoog aangeschreven keurmerk AOP.

Het keurmerk AOP betekent Appellation d' Origine Protegee. Dit is de nieuwe naam van het voormalige keurmerk AOC (= Appellation d' Origine Controlee). Het vignet staat in Europa borg voor de bescherming van de kwaliteit van de producten die het mogen dragen. AOP kaas moet gemaakt zijn in de streek zelf, op traditionele wijze. Verder moet het voedzame kwaliteiten hebben en een eigen karakter. De AOP-organisatie bepaalt en controleert of producten aan de hoge kwaliteitseisen voldoen.

Hier de vuistregel:

Zorg voor variatie en kies voor een vaste opbouw: eerst milde kaas, dan de sterker smakende kaas en tot slot de pikante. Hierdoor komen de smaken optimaal tot hun recht. Je kunt uitgaan van 150 gram kaas per persoon.

Toegevoegd na 37 seconden:
Voor meer kaasplankjes en vooral info verwijs ik je door naar onderstaande bron;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat niet iedereen van pittige kaas houdt kan je het best van veschillende soorten iets aanbieden. Zelf heb ik altijd succes met de volgende combo:

- Brie van de mat of roombrie ( als je hem ziet dan is die van 'President erg lekker en mild).
- Gemarineerde ( in olijfolie met kruiden) kleine geitenkaasjes,
- Belegen Boeren Goudse,
- Roquefort of Gorgonzola,
- Hollandse peper- of notenkaas.

Aangesneden stukken altijd apart van elkaar verpakken als er schimmelkaas bij zit in huishoudfolie. de blauwgeaderde kazen moeten in alufolie verpakt worden.
Belangrijk is ook dat je de kazen voor gebruik een uurtje al op temperatuur hebt laten komen, dus op tijd uit de koelkast halen!

Heel lekker is het ook om er een mandarijn-chutney bij te maken, is altijd een groot succes bij mij en erg lekker.
Hiervoor snijd je appels (geschild, zonder klokhuis)in stukjes en evenveel (aan gewicht) mandarijnen pel je, haal de pitjes eruit en maak de partjes schoon. Snijd de mandarijn schillen zonder wit in kleine reepjes. De pitten doe je in een thee-ei.
Een stukje verse gember schillen en raspen. Een uitje snipperen. Doe nu alles in een RVS pan en doe er speculaaskruiden, geurige azijn en witte basterdsuiker bij.
Aan de kook brengen en zachtjes ½ uurtje koken. In schone potjes doen, afsluiten en laten intrekken. Het beste is het om dit 2 dagen van tevoren te doen.

Lekker om ook bij de plank te leggen; verse mandarijnen, witte druiven, stengels bleekselderij en noten.
Stokbrood en boter apart erbij zetten.
amc
12 jaar geleden
Wat ik erg lekker vindt,
1e Rockfort,
2e Camembert,
3e oude beemsterkaas en
4e belegen Leidse Kaas
Anders kan,maar lekkerder?
Succes