Moet je in je antwoord rekening houden met de leeftijd of het niveau van de vraagsteller?

Vaak kun je uit de manier waarop een vraag gesteld wordt, wel ongeveer afleiden of het een vraag van een puber of van een volwassene is. Ook kun je uit het taalgebruik soms iets afleiden over het opleidingsniveau van de vraagsteller. Is het goed om hier rekening mee te houden bij de beantwoording, of is het beter om een wetenschappelijk zo correct mogelijk antwoord te geven, zonder enige inleving in de persoon er achter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat dachten er meer: http://www.goeievraag.nl/vraag/minimumleeftijd-gesteld-goeievraag.39983
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er mij niet om dat pubers geen vragen zouden mogen stellen, maar b.v. een technische verhandeling over de geslachstsrijpheid van vrouwen als antwoord op de vraag van een 14jarige jongen die wil weten of een meisje van 14 al toe is aan een vriendje, doet een beetje vreemd aan. Maar klopt inhoudelijk wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je voorbeeld is een technische verhandeling geen goed antwoord op de vraag als je weet dat het een 14jarige jongen is ;o) Maar het is uiteindelijk aan de vraagsteller om te beoordelen aan welk antwoord hij/zij het meeste wat heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is eigenlijk een menings vraag. Daarom hier een reactie..
Ik houd geen rekening met de leeftijd. Degeen die een vraag bedenkt wil graag een zo goed mogelijk antwoord. Ik antwoord echter wel zonder gebruik van vakjargon.

Het beste antwoord

Als ik naar de richtlijnen kijk staat dit inderdaad niet expliciet vermeldt. Het lijkt me echter dat je een vraagsteller antwoord probeert te geven en het je toch niet gaat om dat ene puntje. Ik ben het met kwebbel eens dat het dan handig is om hier wel rekening mee te houden.

Aan de andere kant is het dan wel de verantwoordelijkheid van de vraagsteller om in een profiel de leeftijd aan te geven, of bij de vraag aan te geven (in de toelichting) op welke manier het antwoord geformuleerd moet worden (bijvoorbeeld op: "Wie kan in Jip en Janneke taal uitleggen wat de zwart gat is" krijg je andere antwoorden dan zonder die toelichting).

Voor wat betreft de vraagstellers mag je er vanuit gaan dat de site zich richt om een minimum leeftijd van 16 jaar. Dat staat wel in de voorwaarden.

Toegevoegd na 48 seconden:
http://www.goeievraag.nl/voorwaarden (punt 10)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ik hou er wel rekening mee!
Maar het moet niet natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ikzelf ga niet eerst naar het profiel van de vraagsteller om te kijken wat de leeftijd is.

Ik geef antwoord op de manier die ik gepast vind. Dus ik vind dat iedereen antwoord moet/kan geven op een manier die voor hem gepast is.

Ik ga niet mijn antwoord verlichten om een lagere leeftijd of meer met moeilijke termen praten bij een wat ouder iemand (ik noem maar wat).

Ik ben mezelf en geef antwoord op mijn eigen manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het juist de kunst om wetenschappelijk correct èn in begrijpelijke taal te antwoorden. Het één sluit het ander niet persé uit.

Als ik uit de vraag of het taalgebruik opmaak dat de vraagsteller om een eenvoudig antwoord vraagt, probeer ik daar rekening mee te houden.
Als je als antwoordgever eerst via het profiel de leeftijd wil achterhalen, moet je dat zelf weten, maar ik doe het niet en vind dat ook dat dat niet hoeft.
De toevoeging 'graag in jip en janneke taal' is soms geen overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een vraag gesteld wordt, waarvan ik vermoed, dat het om een nog thuiswonend kind/jong mens gaat, kijk ik even, of de leeftijd erbij staat. Omdat je dan niet alleen de vraag aan die persoon beantwoordt, maar ook aan de omgeving, waar dat kind/jonge mens niet aan kan ''ontkomen"- een volwassene is daarin nou eenmaal anders.
Dus ja, ik probeer wel m'n antwoorden af te stemmen op de persoon die de vraag stelt : in het dagelijkse leven doe je dat toch ook ?
Risico is natuurlijk, dat ik er helemaal naast kan zitten met m'n interpretatie. En dat kan dan een voor de vraagsteller volledig onzinnig antwoord opleveren.
Maar dat neem ik graag op de koop toe - anders zou ik geen antwoorden geven, en ging ik een boek lezen of m'n huis schilderen, in plaats van te GV'en.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Als het heel duidelijk is uit de vraagstelling, hou ik er rekening mee, maar bij de meeste vraagstellers weet je echt niet wat hun niveau is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik absoluut geen hoog opgeleid persoon, maar ik denk dat ieder moet schrijven zoals hij/zij dat altijd doet. Als ik iets niet begrijp dan Google ik even, dan snap ik het daarna wel. Maar toch merk ik aan mijzelf dat het mij soms wel tegenhoudt om op bepaalde vragen te antwoorden waar ik best op zou kunnen antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je niet tegenhouden hoor!
IK probeer altijd een beetje aan te sluiten bij het niveau van de vraag zoals ik dat inschat. In de hoop dat het antwoord dan beter bij de vragensteller aankomt.
Het is voor mij een tweede natuur geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je helpt de vraagsteller niet als je in voor hem onbegrijpelijke taal een antwoord geeft.
En je helpt de vraagsteller ook niet als je een antwoord geeft dat duidelijk voorbij schiet aan de leeftijd van de vraagsteller.

In andere woorden: ja, zodra ik het vermoeden heb dat een antwoord een beetje moet worden aangepast aan de vraagsteller, zal ik dat doen.
itsme
14 jaar geleden
Niet met de leeftijd, wel met de belevingswereld van de vragensteller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dat je gewoon precies het antwoord moet geven waar de vrager om vraagt, dus als het nou een puber of een volwassene is maakt niks uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
als ze je antwoord niet snappen, maken ze maar een nieuwe vraag:
wat betekend het antwoord op de vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet dat niet natuurlijk.

Maar je zit hier - denk ik dan - om mensen met een antwoord te helpen.
Dus vind ik het natuurlijk dat je daarbij zoveel mogelijk probeert aan te sluiten bij de vraagsteller.
Niet door te simplificeren, dat is niet nodig.
En natuurlijk moet het antwoord kloppen.

Maar je proberen in te leven in de vraagsteller lijkt
mij eigenlijk wel het minste.

Bovendien:
Ik ga toch niet al die moeite doen als ik het gevoel heb,
dat het toch niet over komt?

Soms kijk ik ook wel even naar het profiel.
Jammer dat die vaak zo slecht ingevuld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou jij een kind,dat vraagt hoe een schroevendraaier werkt verwijten dat deze de vraag stelt,of op deze vraag n bijna niet te volgen en gecompliceerd antwoord geven? :P

De manier van formuleren en de gestelde vraag zegt al n hoop over die persoon op een bepaald vlak,speel daar lekker op in,,,en als men t niet begrijpt,,komen er vanzelf weer nieuwe vragen :D

peace
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat maakt het voor d vragensteller wel makkelijker. De vragensteller zit met een vraag, de vragen blijven op de site staan en zijn ook later nog op te zoeken.

Wanneer ik een vraag beantwoord, probeer ik rekening te houden met de vraagstelling, maar ook voor eventuele lezers van de vraag in een later stadium.

Het geslacht is ook handig om te weten, vooral bij deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/sex-koorts-gaat-samen.56603
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet natuurlijk iets, staat niet in het reglement.

Maar ik kijk altijd even op het profiel wanneer ik aan leeftijd twijfel en houd daar rekening mee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je vraag of je zo correct mogelijk antwoord moet geven, zonder inleving?

Ik zelf vind het erg belangrijk om het zo begripvol mogelijk te doen voor de vraagsteller, in zover mogelijk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Herstel; Je moet natuuurlijk niets, er blijkt een min. leeftijd van 16 jaar te zijn.